Lehdistötiedote: Kuntien sisäilmaongelmien hoidossa yli 100 miljoonan säästöpotentiaali

Kunnat voisivat säästää huomattavan summan vuosittain henkilöstö- ja terveydenhoitokuluissa, mikäli sisäilmaongelmiin reagoitaisiin nopeammin. Kuluja kertyy kuntatyöntekijöiden lisääntyneiden sairauspoissaolojen lisäksi huomattavasti koulu- ja päiväkotilasten terveydenhoidosta. Espoolaisen ilmanpuhdistinvalmistaja Genano Oy:n laskelmien mukaan viivyttelystä aiheutuu vuosittain arviolta 130 miljoonan euron lisäkustannukset.

Genanon toimitusjohtaja Jaakko Salmisen mukaan suuri osa työntekijöistä ja lapsista joutuu odottamaan vuosia, ennen kuin sisäilmaongelmien ratkaisemiseen tartutaan. ”Ongelma on saatettu tiedostaa jo pitkään, mutta nopeita ratkaisuita ei joko osata tai haluta käyttää. Sillä aikaa kuluja sairastelusta kertyy joka vuosi. Se on kuin taksamittari, joka raksuttaa koko ajan taustalla.”

Alalla toimivat ovat yhtä mieltä siitä, että laadukas korjausrakentaminen on avain sisäilmaongelmien ratkaisemiseen. ”Mutta emme voi jäädä odottamaan pelkkiä korjausremontteja, siihen kuluu liian pitkä aika. Sillä aikaa mittari raksuttaa ja saadaan aikaan hyvin vakavia terveyshaittoja”, sanoo Salminen.

Genanon laskelmien mukaan kaikki Suomen kuntien sisäilmaongelmaiset tilat pystyttäisiin suojaamaan nanoluokan ilmanpuhdistimilla noin 24 miljoonan euron vuosittaisella kustannuksella. ”Plussalle jäätäisiin yli 100 miljoonaa euroa vuodessa”, summaa Salminen. ”Säästöt kasvavat entisestään, jos otetaan huomioon myös työkyvyttömyyden, pysyvien sairauksien ja sairaiden lasten kotona hoitamisen kustannukset yhteiskunnalle.”

”Kaikkein kalleimmaksi tulevat paniikkiratkaisut, joihin joudutaan turvautumaan, kun reagointia on viivytetty liian pitkään”, Salminen kertoo. ”Tällaiset ratkaisut, kuten väistötilat ja parakkikoulut, syövät nopeasti kunnan korjausbudjetin, jolloin muiden ongelmatilojen käyttäjät jäävät ilman apua.”

Tänä vuonna väistötiloja on rakennettu esimerkiksi Äänekoskelle, jossa neljän opetustilan vuosikustannuksiksi tulee yli 200 000 euroa, ja Ruokolahdelle, jossa 2300 neliön parakkien vuosihinnaksi tulee noin 600 000 euroa. ”Nanoluokan ilmanpuhdistimet olisivat maksaneet alle 10 % tästä hinnasta, jolloin samalla summalla olisi voitu auttaa kymmenkertaista väkimäärää”, Salminen kertoo.

Asiantuntija-arvioiden mukaan 15-20 % kuntien toimitiloista kärsii sisäilmaongelmista. Ongelmia on niin kouluissa, päiväkodeissa, toimistoissa kuin terveydenhuollon kiinteistöissä. Sisäilmasta sairastuminen alkaa usein ohimenevinä ärsytysoireina. Terveyshaitat muuttuvat ajan myötä yhä vakavammiksi ja pitkään huonolle sisäilmalle altistuminen voi johtaa pysyvään sairauteen.

Yhteystiedot:

Toimitusjohtaja Jaakko Salminen
jaakko.salminen@genano.fi
Parhaiten tavoitettavissa 9.9. klo 10-13 ja 15-17.

Kuvat:

Kuvia ladattavissa osoitteessa http://genano.fi/lehdistotiedote-9-9-2015-kuvat/

Lisätietoa:

Genanon tietoisku ”Sisäilmaongelmat ja kuntatalous – säästöjä kokonaiskuvan hahmottamisella”
ke 9.9. klo 14:00-14:20
Kuntamarkkinat, Kuntatalo (Toinen linja 14, Helsinki)
Huone A 3.1 (3. krs)